Kulör och pigment

Organiska och o-organiska pigment – vad är egentligen skillnaden? Och varför kan man inte bryta linoljefärg med jordpigment enligt NCS? Vi reder ut begreppen och förklarar hur det ligger till.

Ocker, umbra, terra

När man talar om kulörer för linoljefärg så tänker man kanske ofta på klassiska kulörer som Guldocker, Grön Umbra, Bränd Terra eller Koboltblå. Alla dessa kulörer bygger på pigment som har hämtas direkt ur jorden sedan århundranden. Dessa jordpigment kallas o-organiska och består av järnoxider, men också en del andra ämnen som inte går att helt rensa bort på mekanisk väg. Jordpigmenten valsas vanligtvis vid färgtillverkning, men eftersom de inte är helt homogena i storlek så uppstår det alltid viss kulörvariation mellan de olika tillverkningstillfällena – eller batcherna som de också kallas. Detta var inget man tyckte var så konstigt förr i tiden, men på dagens marknad har man ofta lite mindre tolerans. Därför används idag ofta ”rena” järnoxider som pigment, som i allmänhet är mer homogena och har mindre partikelstorlek. De valsas inte som jordpigmenten utan rivs i en s.k. dissolver. Kulörstabiliteten och hållbarheten blir i de flesta fall bättre med denna typ av tillredning.ill 

Organiska pigment – som hämtas från växtriket – används främst inom textilindustrin och i konstnärsfärger. De klarar inte UV-ljus särskilt bra och skulle därför brytas ned allt för snabbt i en utomhusfärg.


NCS eller RAÄ?

När akrylat- och alkydfärgerna kom fram på 1950-talet så följde också de syntetiska brytpastorna. Det är kemiskt tillverkade pastor som blandas i en vit eller färglös brytbas för att få fram exakt den kulör man eftersträvar. Med denna nya teknik fanns stora möjligheter att ta fram kulörer som inte fanns tidigare. I början av 1960-talet skapades NCS-systemet, som enbart bygger på hur människan uppfattar en färg – inte vilka pigment som använts. Ett NCS-nummer (t.ex. 5040-Y80R) visar på svärtan (50) kulörstyrkan (40) och kulören – i detta fall 80 (av 100) på skalan mellan gul (Y) och röd (R).

Idag finns ca 1950 kulörer i NCS-systemet – men naturligtvis kan ögat uppfatta betydligt fler nyanser än så. NCS-systemet klarar dock inte att precisera de klassiska jordpigmentens alla kulörer, så på 1990-talet tog Riksantikvarieämbetet (RAÄ) fram ett eget färgsystem. Detta kallas kort och gott för ”RAÄ” och utgår från de olika pigmentens egna nummer – som t.ex. 30 för Grön Umbra, 83 för Kromoxidgrön och 94 för Guldockra. Grundkulören benämns alltid som ”1A” (t.ex. 1A-94 eller 1A-83) – men systemet sträcker sig upp till 7A där varje steg motsvaras av en tillsats av ca 15 % vitt. Bryter man med svart mot mörkare nyanser benämns de istället B, C eller D (t.ex. 4D-30).

Noteras kan att vill man använda sig av jordpigment så späds det pigmentet ut allt mer desto ljusare kulören är. Vitt finns inte som jordpigment vilket är varför en 7A-94 till största delen består av andra pigment.


Vill du ha hjälp med färgsättning? Kontakta våra återförsäljare som gärna bistår med kunskap och erfarenhet för såväl invändig som utvändig målning.

Inspiration

För ditt nästa projekt

Lär dig mer om Linoljefärg

Att måla med linoljefärg behöver inte vara krångligt eller svårt. Här samlar vi vanliga frågor och svar, tips om färgsättning och några korta filmer kring hur du praktiskt går tillväga.

För dig som är Målare, Föreskrivare eller Förvaltare

Här kan du som du som arbetar professionellt med vårt traditionella sortiment av linolje- och emulsionsfärger få hjälp med frågor om pågående eller kommande arbeten.

Penslar och verktyg

Verktygens kvalitet spelar stor roll när man målar med linoljefärg. Vi berättar vad du behöver tänka på i valet av pensel.

Måla på järn och plåt

Att måla plåttak med linoljefärg var vanligt förr. Då grundmålade man oftast med blymönja. Idag går det att välja mindre farliga grundfärg som fungerar väldigt bra ihop med vår linoljefärg. Oavsett om du målar hörnjärn på fönster, plåttak, fönsterbleck eller järnstaket.